07 Interaktiv er en del av 07 Media

Slik skriver du bedre innhold på nettsiden din

To personer planlegger innholdet på en nettside

av | 06.07.2016

Innholdet er det aller viktigste på nettsiden din, så om du ønsker å skrive bedre innhold, – begynn med å lese disse tipsene.

Innhold

Alt for mange tenker at de trenger en ny nettside, uten å stille seg spørsmålet hva den skal være, for hvem den skal være eller hva den skal kommunisere. Alt for ofte henger vi oss opp i hvilken teknologi den skal ha, hvordan den skal se ut eller hvilke fancy funksjoner den skal ha.

Disse tingene er viktige, men vi glemmer det aller viktigste; innholdet. Det blir litt som å bygge et hus av kledning uten bærebjelker. Begynn å tenke omvendt; gjør noe med innholdet først. Har du et godt innhold, får du mye mer ut av de andre tiltakene du gjør på nettsidene. For å hjelpe deg på vei, kommer jeg med noen tips som kan hjelpe deg med å skape høykvalitetstekster som hjelper brukerne dine og gjør nettsidene til bedre salgs, – eller arbeidsverktøy.

Skriv nyttig innhold

Teksten må oppleves som nyttig for leseren. Altfor mange nettsider bruker alt for mye energi på å fortelle hva de kan og hva de vil, men altfor lite energi på å fortelle hvorfor dette er interessant for leserne sine. Husk at leserne dine alltid tenker ”What’s in it for me?” når de leser tekstene, være seg en nyhetsartikkel eller en salgstekst.

Tilpass teksten til ditt publikum

Hvem skriver du for? Hva slags type tekst skriver du? Ha dette i bakhodet når du velger stil og tone i teksten.

Spiss innholdet

Ikke skriv for langt med mindre det ekstra innholdet faktisk gir merverdi for leseren. Vær konsentrert og konsis, men skriv nok til at teksten kan rettferdiggjøre at leseren må klikke en ekstra gang for å lese den. Tenk på hva slags tekst du skriver; gode dybdeartikler er alltid velkommen, men skriver du en salgstekst, vil leseren falle av rimelig fort om det blir for langt.

 

Vær direkte

Snakk direkte med leseren din

 

Med mindre det er snakk om spesielle sjangere der en annen språklig stil er påkrevet, skriv i du-form. På denne måten henvender du deg mer direkte til leseren, og leseren vil da ofte oppleve teksten som mer relevant for dem. Dersom du ved hjelp av teksten forsøker å overtale leseren til å utføre en handling på nettsiden (det vi kaller en konvertering), kan du-formen også øke konverteringsprosenten.

Aktivt, ikke passivt språk

Unngå passive setninger av typen ”man kan”, eller ”det ble gjort”. Leseren blir mer engasjert når du bruker aktive setninger som ”Vi bytter dekkene dine raskt og sikkert”, eller ”Sammen laget vi en løsning som økte medlemsmassen med 26%”.

Gjør deg forstått

Ikke skriv for komplisert med masse forkortelser, faguttrykk og ”buzz”-ord. Bruker du slike ord, forklar da i hvert fall hva de betyr, med mindre du er helt sikker på at målgruppen for teksten din er godt kjent med disse begrepene. Tekstene på nettsiden din skal først og fremst engasjere brukerne dine, ikke vise hvor mange vanskelige ord du kan.

Vær konkret

Unngå pompøse, svevende og generelle formuleringer. Om du skal skille deg ut fra mengden, ikke skriv det samme ”standard-våset” som alle andre, vær unik og fortell konkret hva kunden får hos deg. Ikke nøl med å fortelle hvorfor kunden skal velge deg, men hold det realistisk. Leseren gjennomskuer svært raskt om du overdriver og forsøker å presentere deg som noe du ikke er. Det er for eksempel pussig hvordan nært sagt alle små og mellomstore bedrifter for noen år tilbake var ”markedsledende”, om vi skulle tro nettsidene deres… Påstår du noe i salgsargumentasjonen din, bør du kunne støtte det opp med dokumentasjon, om noen spør… Og du: for all del, ikke kopier innhold fra andre. Det burde være unødvendig å si det, men jeg sier det likevel.

Hvordan finner brukeren din deg?

Tenk gjerne på hvilke ord dine lesere ville brukt når de søker på temaet på Google, men ikke heng deg opp i det, og varier språket. Du trenger ikke bruke det samme «nøkkelordet» hele tiden, søkemotorene har i dag blitt så smarte at de setter pris på språklig variasjon. Ha søketermer i bakhodet, men fokuser først og fremst på å skrive godt innhold som er godt å lese for mennesker, da tar du også hensyn til søkemotorene.

Oppbygging og formatering

Semantikk

Sørg for at innholdet er bygget opp ”semantisk riktig”, dvs. at alle elementer er formatert med riktig html-tagg. Dette betyr at du skal bruke overskriftselementer i riktig rekkefølge for titler i stedet for å bare sette tittelen i fet type, osv. Ingress, sitater og uthevet tekst kan også hjelpe til med å gi en rask pekepinn på hva teksten handler på. Jeg håper jeg får skrevet et eget innlegg om semantikk senere på denne bloggen.

Det er mange grunner til at du bør tenke semantikk, blant annet spiller det en viktig rolle for søkemotoroptimalisering, universell utforming og brukervennlighet. I tillegg er det viktig at innholdet er skikkelig strukturert for å sikre at det blir presentert riktig om det blir delt i sosiale medier eller hentet inn i andre kontekster enn på nettsiden din. Dersom du skal gjøre visuelle endringer på nettsiden i fremtiden eller migrerer til en ny plattform, sparer du både deg selv og nettsideleverandøren din for mye arbeid om du har strukturen i tekstene på stell.

Pyramidemodellen

pyramide-modellen viser at tittel og ingress er det viktigste, deretter brødtekst, men mer info og bakgrunnsinfo er minst viktig og kommer lengst ned i teksten

Skriv etter «Pyramidemodellen», dvs. at du forklarer det viktigste først, resten av artikkelen/teksten brukes til å forklare detaljene.

Dette ble først vanlig i papiravisverdenen, der journalistene kunne risikere at de siste avsnittene i artiklene deres ble kuttet av desken på grunn av plassmangel når layouten skulle settes. Da ble det viktig å få med konklusjonen først, i fall noe ble kuttet bort.

I dagens nettverden handler det også om at tekst blir kuttet bort, både av søkemotorer og når tekstbiter hentes inn på nettsider for å gi deg en smakebit av hva artikkelen handler om, men også fordi vi leser innhold på en helt annen måte i dag. Med så mye informasjon som vi har tilgjengelig til en hver tid, kan vi ikke tillate oss å bruke tid på å lese hele artikkelen for å avgjøre om den er relevant, – vi må finne det ut med én gang. Deretter avgjør vi om vi ønsker å lese hele teksten eller ei.

”Det er lov å puste”

Del innhold opp i passelige bolker som er lette å lese. Hvem har vel ikke kommet over en ”mursteins-side” der alt innhold ligger i én milevis, solid blokk, uten så mye som et lite musehull av et pusterom. Gidder jeg å lese slike tekster? Vanligvis ikke….

Bruk gjerne punktlister, del ofte opp i avsnitt og bruk godt med underoverskrifter, slik at teksten er enkel å lese og skanne.

Illustrasjoner og rikt innhold

Bilder, figurer, video eller linker til mer info kan gjøre innholdet lettere å skanne og gjøre leseropplevelsen mer lystbetont. Pass imidlertid på at ikke de visuelle elementene trekker fokus vekk fra teksten, og at de faktisk er relevante. De skal underbygge innholdet i teksten, ikke bare være der til pynt…

Bilder, tabeller, figurer og lignende setter ekstra krav til universell utforming. Det betyr blant annet at tabeller må være riktig formattert, at bilder inneholder riktig ”alt-tekst” og at figurer er satt opp på en måte som gjør dem tilgjengelige for alle.

Om du er usikker på om du gjør dette riktig i forhold til forskriftene for universelt utformede nettløsninger, tilbyr vi kursing og/eller gjennomgang av nettsiden din.

Ingressen

Bruk litt ekstra tid på ingressen, denne er viktig av flere grunner:

  • Gir en pekepinn på hva teksten handler om og avgjør ofte om leseren bestemmer seg for å lese teksten eller gå videre. Den bør derfor være en oppsummering av teksten og gi et riktig innhold av hovedbudskapet i teksten.
  • Ingressen blir ofte hentet ut andre steder på nettsiden og veileder brukeren i hva teksten handler om allerede før de klikker seg inn. Tenk på den som et salgsverktøy for artikkelen, eller en ”teaser ”om du vil.
  • Før vi har bestemt oss for om vi vil lese en artikkel er vi i ”valg-modus”, vi leser kun tekster der vi har en forventing om at teksten vil besvare den informasjonen vi er ute etter, eller om den vil oppleves som nyttig eller underholdende. Når vi er i valg-modus, er vi utålmodige sjeler, så hold det så kort og konsist som mulig!
  • En annen grunn til å holde ingressen kort, er at ingresser ofte vil ha et maks antall tegn som vises i utlistinger, da er det dumt om det viktigste i ingressen ikke kommer med. Jeg anbefaler derfor at du prøver deg frem litt når du skriver ingresser; sjekk om det blir riktig mengde både inne på fullvisningen av teksten, men også på andre steder på nettsiden der ingressen hentes ut.
  • Sist, men ikke minst; Ingressen brukes ofte av søkemotorene og av sosiale medier for å gi brukeren en idé om hva denne nettsiden handler om, med mindre man har lagt inn spesialfelter for dette. Disse viser bare et kort antall tegn.

Brudd i leserflyten

Til slutt et personlig hjertesukk:

Overvei nøye kost-nytte-forholdet dersom du velger å legge inn elementer som bryter leseflyten. Dette kan være innhold som for eksempel lenker til andre artikler eller annonsebannere. Dette gjøres ofte av aviser, magasiner og blogger som er avhengige av å ”tvinge” leseren til å se dette innholdet.

Vokt deg likevel vel for å plassere elementer i teksten som ikke er direkte relatert til innholdet rundt, da det stopper leseflyten og kan virke irriterende. Du risikerer også at leserne tror teksten er ferdig når de kommer til denne typen innhold, og derfor ikke leser ferdig innholdet. Dette gjelder særlig om de sitter på en litt mindre skjerm, eller bruker hjelpemidler som skjermlesere eller annen assistert teknologi.

Jeg har personlig litt det samme forholdet til ”pull-quotes” eller ”blokk-sitater” som repeterer innhold som også ligger i brødteksten og som gjerne trekkes ut av den naturlige leserekkefølgen og plasseres andre steder. Det ødelegger leseflyten og jeg opplever det som irriterende at jeg må lese samme tekst to ganger.


Har du dette på plass på nettsiden? Da er tiden inne for å snakke visuell utforming og teknologi!

PS: Om du synes det er vanskelig å skive godt innhold, kan vi hjelpe deg, både med å skrive nye tekster, optimalisere tekster du allerede har, eller i form av veiledning. Ta kontakt, så finner vi den løsningen som passer deg best.

Helene Lundeby Riddervold

Helene Lundeby Riddervold

Webdesigner

Tlf: 41 67 52 39

helene.lundeby.riddervold@07.no

TRENGER DU EN HJELPENDE HÅND?

Kontakt oss og fortell mer om hva du trenger. Vi er klare til å hjelpe deg med ditt prosjekt.

NettsiderNettbutikkDigital markedsføringAnnet

Lignende blogginnlegg

  • Gjennom optimalisering av tekst og kode, øker vi din synlighet i søkemotorene, slik at dine potensielle kunder eller lesere finner din nettside. Vi kan bistå med hele prosessen fra A til Å.
  • Når vi designer nettløsninger tenker vi ikke bare på form og farge, men også på hvordan vi kan hjelpe brukeren til å finne relevant innhold og at det skal være lett for brukeren å utføre den handlingen du ønsker at de skal utføre på siden. Vi har fokus på å…
  • Innholdsmarkedsføring, eller content marketing, er kunsten å jevnlig skrive godt innhold som besvarer ditt segments behov.

Hva trenger du hjelp til?

La oss ta en uforpliktende prat om ditt digitale prosjekt.

Ta kontakt!
¨